Panik men sedan underbart!

Igår fick jag min födelsedagspresent av min älskade :) Den startade med en ridtur i Västanåfallet och det bör väl tiläggas att det är ca 18 år sedan jag red (hur gammal är jag egentligen?!) och att åka till ridskolan var väl inte direkt min höjdpunkt underveckan. Led lite smått av ridfobi...  Jag tänkte att jag förhoppningsvis har vuxit ifrån den fobin, men när vi kom till Västanå och jag kände hästlukten började paniken smyga sig på. Två fina hundar kom och ville bli klappade och sysselsatte mig med det ett tag och paniken glömdes bort lite.
De började dela ut hästar till oss och ut kommer en svart otroligt vacker häst som de ger till mig. Jag tog mig upp i sadeln och paniken slog till direkt! Instruktören påminde mig om att andas och då kändes det lite bättre... Det tog ca hundra år innan alla fått sina hästar och min häst började bli mäkta irriterad på alla bromsar och mygg som terrade den så en del rörelser började komma från hästen, vilket kändes SÅDÄR! När det var dags att rida iväg på led fick den efter ca tre meter totalt frispel och halvstegrade!! Jag trodde att jag skulle dö och även fast jag fattar att det inte är det smartste att göra skrek jag, men det gick bra ändå och hästen stannade. Jag skakade som ett asplöv och funderade helt seriöst på att gå den där turen på två timmar utan häst, men kändes taskigt när det var en födelsedagspresent så jag satt kvar och höll fast mig krampaktigt i tyglar och sadel och allt som fanns att hålla fast sig i.  Vi red över vatten, brant uppför, brant nedför. I en backe med ett stort hål blundade jag och la mitt liv i hästens händer eller ja hovar. Två timmar senare när vi var framme var jag helt skakis när jag fick stå på marken igen och visste att jag hade överlevt!
 
Måste tillägga att hästen var väldigt försiktg när vi skulle nerför och det var jag grym tacksam över så under färden tackade jag hästen ödmjukt för att jag fortfarande levde och jag talade om för den att jag också hatar bromsar.
 
Efter en sån där grej med en del adrenalinkickar och tacksamhet över livet känns det helt underbart att veta att dagen skulle fortsätta med bad/bastu, äta trerätters och spendera natten på Björkudden. :)
 
Det blev världens mysigaste dag och en underbar kväll med härligt dopp i havet och bli varm i mysig bastu där jag drack den godaste jorgubbsdrinken NÅGONSIN! Efter badet blev det som sagt trerättersmiddag som var fantastiskt god! :) Lyx, lyx! :) Jag är lyckligt lottad :)
 
Tack älskling för en underbar födelsedagspresent som gav allt från spänning till total avslappning, härliga och roliga samtalsämnen samt kortspel. Du är den bästa som finns! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: charlotte

vad hette hästen på bilden?:) inte nökkvi möjligtvis?

Svar: Bra fråga :) hmm.... har för mig att namnet började på G eller K. Rätt säker på att det inte var Nökkvi den hette iaf :)
Sanna

2012-08-17 @ 20:58:48
URL: http://umeryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback