Till er som plockar blåbär :)

Jag och min andra hälft har varit ute två turer i skogen och plockat blåbär så nu har vi nog ca 8 liter i frysen! Hur underbart är inte det? :)
För några veckor sedan fick jag för mig att jag skulle prova på att göra blåbärsrutor och helt seriöst blev det något av det godaste jag fikat på länge :)
Jag har tyvärr ingen bild på dem, men om någon har missat hur det kan se ut när man har många blåbär att rensa, ser det ut så här :)
 
Blåbärsrutor ca 25 bitar (receptet är hur enkelt somhelst dessutom) :)
Du behöver:
250 g smör
3 ägg
5 dl socker
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
200 g blåbär (fungerar även med frusna)
2 msk florsocker

Gör såhär:
sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker i en stor bunke. Blanda ner smöret. Rör ner mjölet och vaniljsockret och rör till en jämn smet.
Klä en långpanna ca 25 x 30 cm med bakplåtspapper och fördela smeten jämnt i långpannan. Strö över blåbären och sätt in i ugnen i ca 35-40 min. Jag hade inne den i ugnen ca 10 minuter längre för den såg ogräddad ut, men den ska vara lite småkladdig uppepå och det var min även när jag tog ut den lite senare. Helt seriöst hur gott somhelst och enkelt! :)
Låt kakan svalna och strö över florsocker innan servering.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback